/*------------------------------------*/ /*-------------------------------------*/

Langkawi-Bilik Sewa Murah

Kini anda mempunyai altenatif untuk mendapatkan penginapan yang menjimatkan dan selesa di Langkawi.Harga yang di tawarkan mengikut pakej bilik yang diminta. Untuk maklumat lanjut layari : (www.langkawibiliksewamurah.com)

Langkawi bilik sewa

Pakej Syamil Quran 22 dalam 1

Miracle The Reference ialah sumber rujukan sahih dan lengkap untuk belajar Al-Qur'an dengan lebih komprehensif. Metod penyusunan yang sistematik dan teliti berdasarkan tafsiriyah-lafziyah dengan Metode Hijaz dalam Terjemah Per Kata adalah salah satu bahagian penting dalam penghayatan yang lebih mendalam.

Langkawi Kereta Sewa

Koleksi Kereta Sewa Di Langkawi Dalam Kadar Harga yang murah..dapatkan Segera

image name

Kedai Minyak Gamat Langkawi

Dapatkan Koleksi Pelbagai Produk Gamat Dan juga Herba Langkawi

image name

Langkawi Bilik Sewa Murah

Dapatkan Bilik Sewa Termurah, Bilik dilengkapi Aircond, TV dan Bilik Air

image name

80% OFF JUBAH MUSLIMAT-DEPAN HOSP LANGKAWI

Touch One Collection merupakan sebuah kedai menjual pakaian khususnya dan pelbagai produk baju muslimah in seperti T-Shirt, Jubah, Baju Kurung dan aksesori wanita. Nama "Touch One" asalnya diperoleh dari gabungan singkatan nama pasangan suami isteri pemilik syarikat ini iaitu tasya(Saidatul Natasya) dan wan(Mohd Ridzuan).Alamat perniagaan:Depan Hospital Besar Langkawi, 07000 Langkawi Kedah.Pelanggan yang sibuk boleh menempah atau membuat belian secara online di(http://touch1collection.blogspot.com)

image name

Sunday, May 15, 2011

Langkawi Geopark- Mencipta Sejarah Di Pulau Langkawi


Logo Langkawi Geopark
Langkawi telah menerima suntikan kewangan Kerajaan Persekutuan melepasi RM2 billion dalam tempoh 16 tahun. Kini Langkawi bertukar wajah daripada bumi gersang sumpahan Mahsuri tujuh keturunan, Langkawi mengorak langkah untuk mencipta sejarah LANGKAWI GEOPARK di persada dunia.

"..........tiada yang lebih utama dan lebih penting bagi Langkawi sekarang selain LANGKAWI GEOPARK. Agenda ini akan disusul secara agresif dan dipromosikan dalam setiap peluang dan kesempatan di dalam dan luar negara...LANGKAWI GEOPARK akan menjadi yang terbaik di dunia dan akan menjadi contoh kepada semua geopark lain di dunia..."Dato' Kamarulzaman Abdul Ghani, Pengurus Besar LADA.

Apa Itu Geopark?

Perkataan geo bersangkutan dengan ilmu sains bumi. Geologi berkaitan dengan kaji batu atau perbatuan dari sudut sejarahnya, formasi pembentukan, komposisi, struktur dan juga landskap yang terhasil dari proses semula jadi evolusi alam.

Geopark membawa gambaran lebih luas. Ia merujuk kepada sesuatu kawasan, tidak kira kecil atau besar. Kawasan ini mempunyai unsur-unsur seperti sejarah batu, formasi menarik pelbagai jenis batu, landskap unik dan indah. Ia menarik dan penting dari sudut pandangan mata para akademik, menarik dan mempersonakan dari sudut pandangan orang awam. Apa yang terdapat di dalamnya mempunyai nilai warisan yang boleh dihayati dan wajar dipelihara, ia juga meliputi biodiversiti-flora,fauna dan kegiatan komuniti setempat.

Di mana Langkawi Geopark?

Langkawi Geopark meliputi keseluruhan Langkawi. Kesemua 99 pulau, setiap tunggul batu yang terserlah di muka laut, segenap hutan belantara dan setiap pelosok kampung dan desa berada dalam Langkawi Geopark.

Apa yang menarik di Langkawi Geopark?

Pelbagai jenis batu dan formasi batu (geologi). Pelbagai jenis hidupan liar dan tumbuhan (biodiversiti-flora dan fauna, laut dan darat). Pemandangan laut dan pantai yang cantik dan mempersonakan. Terdapat tiga Taman Georimba didalamnya.
Pertama, Matchincang Geoforest Park merupakan kawasan kambria (450-550 juta tahun), batu tertua dan bukit sejarah asal usul bumi Malaysia dan Asia Tenggara.

Keduanya, Geoforest Park Kilim memaparkan landskap karst (batu kapur) yang unik dan antara yang terindah di dunia, terbentuk daripada proses hakisan dan cuaca.

Ketiganya, Geoforest Park Dayang Bunting Marble mengetengahkan marmar antara yang terbaik di dunia. Tasik Dayang Bunting terbentuk daripada gua.


Apa Istimewa Langkawi Geopark?
  • Langkawi ada segala-galanya untuk menjadi sebuah Geopark yang ternama di dunia
  • Pertama di dunia, terdapat sebuah geopark berstatus pulau bebas cukai
  • Pertama di dunia, terdapat sebuah geopark meliputi gugusan 99 buah pulau
  • Pusat bermula pembentukan Malaysia dan Asia Tenggara, 550 juta tahun dahulu-Kambria Machinchang
  • Alam semulajadi yang lengkap, meliputi geologi dan biodiversiti unik dan unggul.
  • sudah terdapat kawasan hutan simpanan di kawasan-kawasan tertentu di dalam geopark yang mengutamakan pemuliharaan.
  • Terdapat lebih 90 tapak geologi yang telah dikaji dan mempunyai nilai warisan
  • Menyerlahkan geomorfologi lanskap karst, gua. gerbang laut (sea-arches), tunggul laut (sea-stacks), fosil, batu jatuh glasiar (glacial dropstones), air terjun, taman laut dan sebagainya.
  • Legenda dan mitos menyerlahkan misteri dan mewarnai budaya menjadi unsur penting dibawah geopark
  • Budaya dan sosioekonomi menjadi tarikan pelawat juga adalah sebahagian daripada tarikan geopark.

Adakah mata pencarian penduduk setempat boleh terjejas contoh nelayan dan petani?

Tidak sama sekali. Salah satu komponen geopark ialah penduduk setempat. Maknanya, semua lapisan masyarakat dan penduduk setempat boleh mendapat faedah secara lansung dan tidak langsung. Langkawi Geopark mengetengahkan beberapa produk dan geotrail baru, ini juga akan mengujudkan tambahan pekerjaan baru, khususnya bagi pemandu pelancong.

Produk di bawah Geopark dirancang dengan mengutamakan alam semulajadi dan ini melibatkan banyak pengusaha tempatan secara terus seperti nature guides atau geoguides. Pengusaha bot,kenu,restoran dan warong, kraf tangan dan cenderahati, malah penggiat seni kebudayaan juga boleh meluaskan kegiatan mereka. Bagi nelayan dan petani, selain dari mencari rezeki menangkap ikan seperti biasa, mereka juga boleh menganjurkan atau membuat pakej memancing dan menyauk sotong dengan menggunakan bot atau perahu sendiri. Program homestay di kampung dan juga desa juga boleh diperkembangkan.

Apakah faedah kepada masyarakat Langkawi?

Kejayaan Langkawi Geopark akan meningkatkan kegiatan ekonomi Langkawi. Industri perkhidmatan melibatkan hotel, agensi perlancongan, pemandu pelancong, pemandu bot, pemandu teksi, perniagaan runcit, restoran, gerai makanan, cenderahati dan kraf tangan. Akan meningkatkan peluang perniagaan dan membuka peluang pekerjaan secara meluas dan menyeluruh di Langkawi 

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

JOM

MAI KE

MAI KE

LANGKAWI

LANGKAWI
 

www.langkawi-map.blogspot.com Copyright © 2011